Bliver du inspireret af dit kontormiljø?

bz11

På kommunen er vi meget opmærksomme på hvordan vi kan skabe nogle gode rammer på vores kontorlokaler. Fos os handler det om at det skal være hyggeligt at komme på arbejde. En stor del af dette, hænger sammen med det kontormiljø man sidder i hver evig eneste dag.

Løbende gøres der en række valg i forhold til hvordan det perfekte kontormiljø kan skabes. Vi sparer med vores kollegaer i branchen, og er generelt meget opmærksom på at skabe et innovativt og inspirationsrigt miljø, hvor samtlige medarbejdere har mulighed for at gøre idéer til muligheder.

Et godt arbejdsmiljø er vigtigt for både private og offentlige virksomheder. Det er noget som prioriteres meget højt, eftersom det kan være med til at rekruttere nye kompetente medarbejdere, men i den grad også i forhold til at bevare dygtige ansatte. Loyalitetsgraden er desværre ikke den samme i dag, som den bare var det for 10 år siden. Der stilles altså en række krav til sin arbejdsgiver, og kan man ikke indfri disse, er det altså svært at opbygge den her gensidige tillid, som er så vigtig.

Et af de mest omtalte begreber i 2017 var ”employer branding”. Dels handler det om at gøre arbejdspladsen attraktiv for nye potentielle ansøgere, men dels også hvordan man kan bevare kvalificeret arbejdskraft. Medarbejderne er med til at danne et indtryk af en virksomhed, og med teknologiens udvikling er det blevet endnu nemmere – både for arbejdsgiver og arbejdstager at gøre sin research forinden man vælger sin kommende arbejdsplads. Dette har selvfølgelig sine fordele og ulemper, da det enkelte tilfælde kan give et lidt forkert signal af hvordan en organisation skal opfattes.

Som organisation – offentlig eller privat – er det vigtigt at holde sig opdateret på dette område. Dels handler det om virksomhedens ledelse, men også for dem som har ansvar for det område som hedder medarbejdertrivsel. For at man kan have en konkurrencedygtig virksomhed, er det essentielt at vi fokusere på de ansatte i organisation, da det trods alt er dem som er med til at skabe en udvikling.

 


Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt indhold.